طلاق را به معنای انحلال نکاح دائم با صیغه مخصوص دانسته اند. در اسلام اگرچه طلاق امری مشروع و جایز است اما بنابر روایات منفورترین حلال نزد خداوند است.

در زمان های گذشته و حتی اکنون و در بیشتر خانواده ها همواره ازدواج را پیوندی می دانند که باید تا آخر عمر ادامه داشته باشد. که به اصطلاح می گویند: با لباس سفید می آید، با کفن سفید می رود. مقصودشان این است که مبادا طلاق بگیرید و از هم جدا شوید.

اما در دهه اخیر و سالیان گذشته این باور دچار دگرگونی شده است چراکه وقتی ازدواج و رابطه ای نتیجه مطلوب را ندارد و همواره باعث درگیری و نارضایتی طرفین است، طلاق انتخاب مناسبی جهت پایان دادن به آن و جلوگیری از حوادث و درگیری های بزرگتر است.

طلاق به درخواست زوج

از شایع ترین علت های طلاق، یکی خیانت و دیگری بی احترامی متقابل است. زمانی که زوج یا زوجه و یا هردوطرف متقابلا به یکدیگر احترام نمی گذارند، این امر سبب تبدیل ازدواج به یک رابطه پرتنش و درنهایت می تواند منجر به طلاق شود.

تصمیم برای طلاق هیچگاه یک انتخاب ساده نبوده است. اما زمانی که زوج یا زوجه قصد انجام آن را دارند چه شرایطی باید وجود داشته باشد و یا به چه شکلی باید اقدام کنند.

قانونگذار با توجه به قانون اساسی که خانواده را مهمترین واحد بنیادین جامعه و کانون اصلی رشد و تعالی انسان می داند، در جهت حفظ کیان خانواده، شرایط خاصی را برای طلاق درنظر گرفته است.

طبق قانون جدید حمایت از خانواده، پیش از وقوع طلاق باید مسائل مالی زوجین مشخص شود. قاضی دادگاه خانواده مکلف است نسبت به مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت فرزندان، ملاقات و نفقه آن ها تعیین تکلیف کند.

طلاق به درخواست زوج

  1. طرح دادخواست طلاق و رسیدگی در دادگاه خانواده
  2. معرفی داور از سوی طرفین برای ایجاد صلح و سازش ( دادگاه ها در رسیدگی به طلاق با ابلاغ به زوجین و تعیین مدت از آن ها می خواهند که داور معرفی کنند که امروز بیشتر امری تشریفاتی است چرا که نظر داور برای دادگاه الزام آور نیست)
  3. پرداخت تمام حقوق مالی زن
  4. صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه ( رای دادگاه) سپس مراجعه به دفتر رسمی طلاق برای اجرای طلاق که مهلت آن 3ماه از تاریخ ابلاغ ( نه صدور) گواهی عدم امکان سازش است.

اشاره ای کوتاه به چند نکته

به اصلاح به طلاقی که مرد درخواست کننده آن است رجعی می گویند مگر تحت شرایطی که طلاق بائن می شود.

در طلاق رجعی آنچه که غالبا دفاتر به آن عمل می کنند تنظیم صورتجلسه طلاق رجعی و سپس بعد از گذشت سه ماه، صدور طلاق نامه و مهر شناسنامه ها است.

نکته مهم در طلاق به درخواست زوج، شرط تنصیف دارایی است که اگر از سوی مرد در عقدنامه امضا شده باشد (معمولا امضا می شود)، باید تا نصف ( از یک درصد تا پنجاه درصد به تشخیص دادگاه) اموال موجودی یا معادل آن را که بعد از تاریخ عقد بدست آورده و در هنگام دادخواست طلاق موجود است، واگذار کند. شایان ذکر است که شرط تنصیف دارایی شامل طلاق توافقی و طلاق به درخواست زوجه نمی شود.

البته با اثبات اینکه دادخواست طلاق در اثر اثر سوء رفتار و سوء معاشرت زوجه و یا تخلف زن از وظایفش در قبال شوهر، بوده است، دیگر تا نصف اموال به زوجه نمی رسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *