فرض کنید که ملکی را پیش خرید کرده اید و سازنده پس از ساخت باوجود اینکه آن را به شما تحویل داده است اما در زمان انجام تعهدش مبنی بر انتقال سند، خودداری می کند و یا شرایط تنظیم سند را ندارد.

در اینجا شما باید وی را الزام به تنظیم سند کنید اما اگر ساختمان شما بدون پایان کار و یا صورت مجلس تفکیکی باشد و صرفا در خواسته خود فقط الزام وی را به تنظیم سند بخواهید، چون صدور سند رسمی مستلزم دو مقدمه فوق است، صرف دعوای الزام به تنظیم سند رسمی، بدون تقاضای الزام به اخذ مجوزهای لازم مذکور، قابلیت استماع ندارد.

دریافت  پایان کار توسط مالک رسمی ملک انجام می شود و اگر سازنده ای ملکی را بصورت مشارکت با مالک ساخته باشد، معمولا وی با داشتن وکالت نامه کاری که از مالک گرفته است، اقدام به اخذ آن می کند.

شخصی که از صدور پایان کار نفع می برد می تواند دادخواست الزام خود را علیه مالک، فروشنده یا پیش فروشنده و یا سازنده ملک مطرح کند. شایان ذکر است که اگر متعهد دریافت پایان کار شخصی غیر از مالک رسمی ملک باشد، علاوه بر شخص متعهد، وی را نیز باید جزو خواندگان قراردهیم.

الزام به اخذ پایان کار

پایان کار چیست؟

مجوزی است که سازنده پس از ساخت بنا مطابق قوانین موجود، باید از شهرداری دریافت کند و برای هر بنایی ضروری است. مختصرا مدارک لازم برای دریافت پایان کار از شهرداری را در ذیل اشاره کردیم که شامل:

پرداخت فیش عوارض نوسازی

اصل شناسنامه و کارت ملی

حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالتنامه معتبر در صورت فوت مالک ، مدارک انحصار وراثت و مدارک هویتی

گزارش مهندس ناظر

پروانه ساختمان

نقشه معماری ملک

تاییدیه استاندارد برای آسانسور در ساختمان های نوساز

و …

الزام به اخذ پایان کار

دادگاه صالح برای رسیدگی دادگاهی است که ملک در حوزه‌ی قضایی آن واقع شده است.

خواهان کسی است که صدور پایان کار  منفعتی برای او دارد و خوانده نیز همانطور که اشاره شد می تواند مالک زمین، سازنده، پیش فروشنده و یا فروشنده باشد.

اخذ پایان کار مقدمه ای برای دریافت صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی است.

چگونگی اجرا در صورت عدم اجرای رای توسط محکوم علیه

خواهان می تواند با مجوز قضایی و با هزینه خود اقدام به دریافت پایان کار کند و هزینه های پرداخت شده را از محکوم علیه مطالبه کند. البته برای مطالبه این هزینه ها، نیازی به طرح دعوی جداگانه ای نیست و مطالبه آن بر مبنای رای و اجراییه صادر شده است.

مدارک لازم برای طرح دعوی الزام به اخذ پایان کار

  1. مدارک هویتی
  2. هرگونه سند و یا مبایعه نامه با پیش فروشنده یا فروشنده یا قرارداد مشارکت با سازنده
  3. و هرگونه سندی که موثر در رسیدگی باشد.

خواهان با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت دادخواست خود کند. پس از ارجاع دادخواست به دادگاه و تعیین شعبه رسیدگی، اگر دادخواست ایرادی نداشته باشد وقت رسیدگی تعیین می شود و در روز رسیدگی خواهان باید اصل مدارک پیوستی را با خود به همراه داشته باشد و در جلسه رسیدگی توضیحات لازم را ارائه و به پرسش های قاضی جواب قانع کننده ای بدهد. در آخر اگر مقام رسیدگی کننده دادخواست و اسناد و مدارک و توضیحات را مثبت ادعای خواهان تشخیص دهد، حکم به الزام خوانده با اخذ پایان کار می دهد که البته این حکم ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ، قابل تجدیدنظرخواهی است.

طبیعتا خوانده از حکم تجدیدنظر خواهی می کند. پس از ابلاغ تجدیدنظر خواهی خوانده، شما در مرحله تبادل لوایح قرار می گیرید که می توانید لایحه دفاعی خود را در برابر تجدیدنظرخواهی خوانده، از طریق دفاتر خدمات قضایی ارسال کنید. و الی آخر…

همانطور که مشخص است دعای ملکی و مرتبط با املاک پیچیدگی های خود را دارد بطوری که چه بسا شما پس از حدود یک سال رای بدوی را گرفته باشد اما با اعتراض خوانده، دادگاه تجدیدنظر حکم را نقض کند و یا پس از طرح دادخواست و تعیین مهلت رسیدگی، رای عدم استماع دعوی شما بدلایلی صادر شود.

درنتیجه همواره بهتر است که دعاوی خود را بوسیله وکیل متخصص در امر مربوطه مطرح کنید. عدلیه چی بدلیل داشتن جمعی از بهترین وکلا که هرکدام در زمینه ای خاصی متخصص هستند، هواره سعی در ارائه خدمات به بهترین شکل نموده است. در نتیجه اگر نیاز به مشاوره و یا اعطای وکالت دارید با ما تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *