امروزه با گسترش اینترنت و دسترسی راحت تر به آن نسبت به دهه گذشته به دلیل استفاده از تلفن های هوشمند، سازمان و شرکت های خصوصی، مراکز دولتی و …  در راستای کم کردن مراجعه حضوری افراد سعی کرده اند تا با طراحی سامانه های اینترنتی از تجمع افراد جلوگیری و فرایند خدمات را تسریع دهند.

که البته این سامانه های در ابتدای راه هستند و به مرور با تکمیل آن و برطرف نمودن نواقص، بسیار کارآمدتر می شوند.

فرماندهی انتظامی نیز در این راستا اقدام به ایجاد سامانه سخا نموده که بسیاری از خدمات مهم را مانند نظام وظیفه، گواهینامه و شماره گذاری خودرو را در خود جای داده است.

یکی از مواردی که سبب شده تا این سامانه بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد و مردم به آن مراجعه کنند، الزام احراز محل سکونت از طریق پست و تایید آن در سخا برای تعویض پلاک خودرو است. به همین دلیل در این قسمت هم بصورت ویدیویی و هم بصورت متنی ابتدا آموزش ثبت نام در این سامانه را ارائه می کنیم.

برای استفاده از سامانه سخا، در ابتدا نیاز به ثبت نام در آن است. نکته مهم اینکه باید شماره تلفنی که در سایت برای ثبت نام وارد می کنید به نام خود شما( کدملی وارده) باشد.

چراکه در یکی از مراحل ثبت نام سخا، کدی به آن ارسال می شود که باید در سایت جهت تایید شماره موبایل وارد کنید.

آموزش ویدیویی ثبت نام سامانه سخا

علاوه آموزش ویدیویی فوق، مختصرا مراحل  ثبت نام سخا در ذیل بیان می شود:

مرحله اول: وارد سامانه سخا www.sakha.epolice.ir  شوید یا در گوگل سامانه سخا را سرچ و بر روی آدرس ذکر شده کلیک کنید.

مرحله دوم: بر روی ثبت نام کلیک کرده و در صفحه بعد کدملی و عبارت خواسته شده را وارد و بر روی ادامه کلیک کنید.

مرحله سوم: در مرحله بعد شماره موبایلی که بنام خودتان است را وارد و بر روی تایید و ادامه کلیک کنید که کدی به آن ارسال می شود.

مرحله چهارم: در صفحه بعد باید رمزی قوی انتخاب و کد ارسال شده را وارد و بر روی ثبت نام کلیک کنید.

مرحله پنجم: پس از هدایت مجدد به صفحه اول، باید کدملی و رمزی که انتخاب کرده اید به همراه کد امنینی نوشته شده را وارد و بر روی ورود کلیک کنید.

مرحله ششم: در اینجا بایستی اطلاعات خود را کامل کنید که اولین آن وارد کردن محل تولد و محل صدور شناسنامه است که با کادر قرمز مشخص شده است. برای این منظور بر روی آن کلیک می کنیم و در کادر باز شده اطلاعات خواسته شده را وارد و بر روی ذخیره کلیک می کنیم.

مرحله هفتم: در کادر پایین صفحه سایت سخا نوشته شده آدرس شما در سامانه وجود ندارد، برای اصطلاح آن بر روی آن کلیک می کنیم.

مرحله هشتم: همانطور که می بینید اطلاعاتی در قسمت آدرس وجود ندارد که در این صفحه بر روی ویرایش کلیک می کنیم.

مرحل نهم: وارد کردن اطلاعات تنها با کدپستی امکانپذیر است که با درج کدپستی خود، آدرس مربوط به آن کد پستی نمایش داده می شود که اگر آدرس نمایش داده شده مغایرت دارد، بهتر است که از طریق آموزشی که در سایت قرارداده ایم ابتدا کدپستی صحیح خود را پیدا کرده و سپس در کادر مخصوص وارد و بر روی ذخیره کلیک کنید.

مرحله دهم: اطلاعات شما تمکیل و ثبت نام شما به پایان رسید.

حال اگر برای شماره گذاری خودرو و تعویض پلاک و یا برای قرارداد با ایرانخودرو نیاز به احراز محل سکونت دارید از طریق سامانه سخا می توانید اقدام کنید که آموزش این مورد نیز در سایت عدلیه چی قرار دارد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *