یکی از مهمترین حقوقی که طرفین در در فرآیند دادرسی در دادگاه ها از آن برخوردارند این است که باید از دعوا و مفاد آن به صورت دقیق مطلع باشند. بنابراین با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع قانونگذار این مسئله را از طریق پیش بینی در قانون، لازم الاجرا نموده است.

لذا پس از اینکه پرونده ای در دادگستری طرح و مورد رسیدگی قرار گرفت، اولین دستور قضایی که از طرف دادگاه یا دادسرا یا شورای حل اختلاف در مورد آن صادر می‌شود، ابلاغ نامیده میشود.

پس به عبارتی دقیق‌تر ابلاغیه در واقع فرآیند آگاه سازی طرفین پرونده از فرایند دادرسی می باشد.

در رابطه با ضرورت ثبت نام در سامانه مذکور نیز باید گفت که امروزه تنها از طریق ورود به سامانه های مختلف قضایی از جمله سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی است که میتوان نسبت به دریافت و مشاهده ابلاغیه‌های قضایی اقدام نمود که این امر نیز بدون در دست داشتن رمز شخصی ثنا امکان پذیر نمی‌باشد.

لذا اولین قدم برای مشاهده ابلاغیه های قضایی، ثبت نام در سامانه ثنا (به روش حضوری یا غیر حضوری) و دریافت رمز شخصی ثنا میباشد.

چنانچه قبلا در سامانه مذکور ثبت نام نموده اید ولی به رمز شخصی خود برای ورود به سامانه های قضایی دسترسی ندارید میتوانید با مراجعه به مقاله فراموشی رمز شخصی ثنا نسبت به بازیابی رمز شخصی خود اقدام نمائید و سپس مطابق با آنچه در ادامه خواهیم گفت نسبت به مشاهده ابلاغیه های خود اقدام نمائید.

پس از ثبت نام در سامانه ثنا با در دست داشتن رمز شخصی خود می توانید از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی به ابلاغیه هایی که برای شما صادر می شود دسترسی داشته و آنها را مشاهده کنید.

آموزش ویدیویی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی

خدمت ویژه عدلیه چی

درصورتی که نیاز به راهنمایی برای مشاهده ابلاغیه و یا خواهان دریافت ابلاغیه خود هستید با عدلیه چی تماس بگیرید.

1. تماس با عدلیه چی

2. انجام خدمات توسط کارشناسان

3. ارسال ابلاغیه بصورت فایل به یکی از پیام رسان ها

4. توضیح و تشریح ابلاغیه در صورت نیاز

5. واریز مبلغی به اختیار خودتان بابت ارائه خدمات تلفنی

شایان ذکر است که بخش مشاوره حقوقی عدلیه چی مستقل از بخش خدمات حقوقی تلفنی است درنتیجه باتوجه به نیاز خود با تلفن های مشخص شده تماس بگیرید.

در ادامه مجددا به صورت نوشتاری به بررسی فرایند مشاهده ابلاغیه در سامانه ثنا می پردازیم.

ورود به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

  1. ابتدا به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به آدرس adliran.ir مراجعه نمائید و یا اینجا کلیک کنید.
  2. سپس بر روی گزینه “سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی” کلیک نمائید.
  3. بر روی گزینه سامانه اصلی ابلاغ و یا سامانه پشتیبان ابلاغ کلیک نمائید.
  4. کد ملی و رمز شخصی را به صورت دقیق وارد نموده و بر روی گزینه مرحله بعد کلیک نمائید.
  5. چنانچه اطلاعات فوق را به درستی وارد نموده باشید در این مرحله یک رمز موقت برای شما ارسال میگردد که با وارد نمودن آن در فسمت تعیین شده میتوانید به سامانه ابلاغ وارد شوید.

لازم به ذکر است رمز موقتی که در این مرحله برای شما ارسال میگردد تا 24 ساعت معتبر بوده و برای ورود در دفعات بعدی نیز میتوان از آن استفاده نمود و همچنین در صورتی که به هر دلیل به رمز موقت قبلی خود دسترسی نداشتید میتوانید با کلیک بر روی ارسال مجدد رمز موقت نسبت به دریافت آن اقدام نمائید.

مشاهده ابلاغیه ها:

صفحه اصلی سامانه ابلاغ از چندین قسمت تشکیل میشود که مختصرا به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. ابلاغیه های جدید:در صورتی که ابلاغیه‌ جدیدی برای شما صادر شده باشد (که معمولا ابتدا از طریق پیامک اطلاع رسانی میشود) از این قسمت قابل مشاهده است.
  2. ابلاغیه های مشاهده شده:چنانچه ابلاغیه ای که برای شما ارسال شده است را مشاهده مشاهده نمائید، ابلاغیه مذکور به این قسمت انتقال یافته و برای مشاهده مجدد بایستی به این قسمت وارد شوید.
  3. دریافت با رمز:در این قسمت نیز با استفاده از شماره و رمز پرونده میتوانید به ابلاغیه خودر دسترسی پیدا کنید
  4. در این قسمت نیز با در دست داشتن شماره ابلاغیه میتوانید نسبت به مشاهده و دریافت ابلاغیه اقدام نمائید.

نکته مهم: تاریخ مشاهده ابلاغیه‌های قضایی توسط افراد از طریق سامانه مذکور، تاریخ ابلاغ محسوب شده و در نتیجه تمامی آثار قانونی ابلاغ ( مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه ) از آن تاریخ محاسبه خواهد شد اما این نکته نیز حائز اهمیت است که عدم مراجعه به سامانه ثنا برای دریافت و مشاهده ابلاغیه پس از تکمیل فرایند ثبت نام، به منزله امتناع از قبول ابلاغیه قضایی تلقی شده و مانع از رسیدگی به پرونده نمیشود.
لذا لازم است به محض دریافت پیامکی مبنی بر دریافت ابلاغیه، نسبت به مشاهده ابلاغیه خود از طریق ورود به سامانه ابلاغ ثنا اقدام نمائید.

16 دیدگاه

  • سلام لطفا راهنمایی کنید برام یک پیام امده اخطاریه علیه شما وبهد میگه ۵ هزارتومان باید پرداخا کنید وشماره کارت میخواهد ایا درست است یا دروغ است لطفا راهنمایی کنید

    • سلام
      پیامک دریافت ابلاغیه بدون لینک می باشد.
      هرپیامکی مبنی بر پرداخت وجه جهت مشاهده ابلاغیه کلاهبرادری بوده و پلیس پیشگیری مکررا این موضوع را از طرق مختلف به اطلاع مردم رسانده است.
      لذا هرگز برروی لینک دریافتی از طریق پیامک کلیک نکنید و برای مشاهده ابلاغیه از طریق سایت اصلی عدل ایران مطابق آموزش اقدام کنید و یا به کافی نت یا دفاترخدمات قضایی مراجعه کنید.

    • واسه اینکه خیالت راحت بشه برو کافی نت چون احتمال کلاهبرداری هم هست اگه ابلاغیه داشته باشی با خیال راحت میگیری

  • مدت یک هفته نمیتونم وارد شوم حتی کافی نت هم نشد ایراد چیه ؟

  • چرا من وارد هر سامانه یا سایتی میشوم که ابلاغ الکترونیکی را مشاهده کنم پیام میده که خصوصی نیست یک سامانه ی ابلاغ درست و حسابی معرفی کنید که خصوصی نباشد با تشکر

    • سلام
      دوست گرامی.ترجیحاازوای فای استفاده کرده ویا
      ابتداگزینه پیشرفته
      بعد
      روی گزینه غیرایمن که دروسط صفحه نمایان شده
      راکلیک کن..سالم وپیروز باشید.

  • سلام وقت بخیر. چرا چند روزه نمیشه وارد سامانه. ابلاغیه الکترونیکی بشیم. چطور بایستی ابلاغیه رو بخونیم

  • سلام خسته نباشید چرا از دیروز سامانه ی عدل ایران با مشکل مواجه شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *