همانطور که میدانید در جامعه کنونی ما با توجه با نوسانات بسیار شدید اقتصادی، امکان از دست دادن اجباری شغل بسیار افزایش یافته و طبیعتا در این اوضاع و احوال  بسیاری از مردم توانایی تامین زندگی را نخواهند داشت.
خصوصا در این روزها که گسترش بیماری کرونا باعث تعطیلی بسیاری از کارگاه‌ها و کارخانه ها گریده است.

به عبارتی دقیق تر وجود شرایط نابسامان اقتصادی باعث شده است که خیلی از کسب‌و‌کارها به دنبال کاهش نیرو باشند که این امر موجب بروز مشکلات بسیاری برای کارگران گردیده است. با این حال، اطلاع از شرایط و نحوه استفاده از بیمه بیکاری می‌تواند برای بسیاری از ما مفید بوده و حداقل بتواند بخشی از حقوق قطع شده را جبران کند.

در تعریف “بیکار” نیز لازم است که ذکر شود از نظر قانون بیمه بیکاری، در واقع بی کار به فرد بیمه‌شده‌ای گفته می‌شود که بدون میل و اراده خود (از روی اجبار) بی کار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند.
در واقع این اشخاص در طی مدت زمان مشخصی که طبق قانون بیمه بیکاری تعیین و مشخص شده است می توانند از مزایای این بیمه استفاده کرده و حقوق بیکاری دریافت کنند.

اما مسئله ای که در این خصوص مطرح است این است که بیمه شده تحت چه شرایطی میتواند از بیمه بیکاری استفاده کند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دریافت بیمه بیکاری

شرایط بهره مندی از بیمه بیکاری تامین اجتماعی

الف: همانگونه که در بالا اشاره کردیم یکی از مسائل بسیار مهمی که در خصوص امکان بهره مندی از بیمه بیکاری مطرح است این است که کارگران بدون میل و اراده خود بیکار شده باشند.
میدانیم که که این اشخاص در چند دسته جای می گیرند از جمله کارگران فصلی که در فصل کار اخراج شده و یا کسانی هستند که براساس قرارداد کار موقت استخدام شده و قبل از اتمام قرارداد بدون دلیل موجه و قانونی اخراج شده باشند و دسته سوم افرادی را دربرمیگیرد که در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد ، مشغول به کار بوده اند و با تشخیص واحدهای کار و امور اجتماعی در پایان قرارداد بیکار شوند یعنی شرکت یا اداره مربوطه اقدام به تعدیل نیروی خود نموده باشد.

ب: به جز مورد بالا یکی دیگر از شروطی که برای بهره‌مندی از حقوق بیمه بیکاری لازم است وجود داشته باشداین است که  بیمه شده بایستی حداقل دارای 6 ماه سابقه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی باشد.
البته این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر بیمه شده به علت حوادث غیر منتظره و غیر قابل پیش بینی از جمله زلزله ، آتش سوزی و … بیکار شده باشند، مطابق با قانون نیازی به داشتن سابقه شش ماهه پرداخت حق بیمه برای دریافت بیمه بیکاری نیستند.

ج: از دیگر شرایط آن است که فرد بیکارلازم است نهایتا ظرف 30 روز پس از تاریخ بیکاری این مسئله را به واحد کار و امور اجتماعی اطلاع دهد و خود را برای اشتغال به شغل تخصصی یا شغل مشابه شغل خود آماده اعلام نماید به عبارتی دقیتر بایستی نهایتا تا 30 روز پس از بیکاری نسبت به ثبت درخواست بیمه بیکاری اقدام نماید و الا حتی در صورت داشتن سایر شرایط نیز درخواست وی پذیرفته نخواهد شد.

از دیگر شرایط لازم برای بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

 تبعه کشورهای خارجی نباشند.

 مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.

در زمره صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.

همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که یکی از شرایط زیر بوجود آید، پرداخت بیمه بیکاری قطع خواهد شد:

بیمه شده مجددا به کار اشتغال یابد چرا که دیگر در این صورت عنوان بیکار بر او صدق نمیکند

بیمه شده بیکار بدون عذر موجه از شرکت در دوره های کارآموزی یا سواد آموزی خودداری کند

بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند

بیمه شده بیکار، مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی یا از کارافتادگی کلی شود

مدت زمان استحقاقی بیمه شده برای دریافت مقرری بیکاری خاتمه یابد.

بیمه شده فوت نماید

در خصوص شرایط و نحوه بهره‌مندی از مزایای بیمه بیکاری موارد زیر نیز بسیار حائز اهمیت است:

کسانی که مطابق با مقررات قانون کار و حسب آراء صادره از مراجع حل اختلاف به دلیل قصور در انجام وظایف خود و یا نقض آیین نامه های انضباطی کارگاه توسط کارفرما اخراج گردیده اند مستحق دریافت مقرری بیمه بیکاری نخواهد بود.

چنانچه پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری، مشخص شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از اراده شخص وی بوده است، مثلا در اثر تبانی با کارفرما بوده باشد و… بیمه شده باید کلیه وجوه دریافتی به عنوان مقرری بیمه بیکاری را به سازمان تأمین اجتماعی برگردانند.
همچنین در صورتی که بیمه شده بیکار، اشتغال مجدد خود را اعلام نکند و به رغم اشتغال همچنان به دریافت مقرری بیمه بیکاری ادامه دهد، باید مقرری دریافتی از زمان اشتغال را به تأمین اجتماعی بازگرداند.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزسوابق پرداخت حق بیمه بیمه شده محسوب می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *