کلمه ثنا از حرف اول سه کلمه ثبت نام الکترونیک تشکیل شده است و در واقع از مخفف این سه کلمه برای سامانه ثبت نام الکترونیکی قوه قضائیه استفاده شده است.

ثبت نام در سامانه ثنا، اولین مرحله برای برخوردای از خدمات قضایی تلقی میشود و رمز شخصی ثنا که از طریق این سامانه و پس از ثبت نام در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌گیرد برای ورود به تمامی سامانه‌های قوه قضائیه نیز مورد نیاز است چرا که سامانه ثنا تنها یک درگاه ثبت نام برای بهره‌مندی از خدمات قضایی است، اما سایر سامانه ‌ها از جمله سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی و … نیز عملا به همین نام شناخته می‌شود.

چرا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم

برای استفاده از امکانات درگاه خدمات الکترونیک قضایی از جمله ارائه و پیگیری دادخواست، شکواییه، اظهارنامه، پیگیری و مطالعه پرونده و استعلامات قضایی نیز نیاز به ثبت نام در سامانه ثنا (سامانه ثبت نام الکترونیک) دارید.

به عبارتی دقیق‌تر از جمله مهمترین موضوعاتی که در خصوص مراحل رسیدگی به یک دعوا یا شکایت باید رعایت شود، مطلع شدن طرفین دعوا از جزییات و اطلاعات مربوط به رسیدگی به پرونده مورد بررسی در دادگاه می باشد این در حالیست که در حال حاضر ابلاغ اوراق قضایی از جمله احظاریه و نیز رای و قرار نهایی صادره از دادگاه و سایر اوراق قضایی بر خلاف گذشته از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک انجام می شود.

مخاطبین ابلاغ برای دسترسی به ابلاغیه های مذکور از طریق سامانه ثنا و همچنین برای مطالعه جزئیات پرونده های خود ابتدا باید نسبت به ثبت نام در سامانه مذکور اقدام به عمل آورند. در واقع بدون تکمیل مراحل ثبت نام و دریافت رمز شخصی ثنا امکان دسترسی به ابلاغیه ها و اطلاعات پرونده مورد بررسی وجود ندارد. به همین دلیل در این نوشته قصد توضیح کامل نحوه ثبت نام در سامانه ثنا را داریم.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

مراجعه حضوری به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

شخص حقیقی یا حقوقی می تواند به یکی از شعب دفاتر خدمات الکترونیک قضایی محل اقامت خود مراجعه نموده و با ارائه مدارک هویتی خود از قبیل کارت ملی و شناسنامه و شماره تلفن همراه برای ارسال پیامک های ابلاغیه، کد پستی و نشانی، برای ثبت نام ثنا اقدام و کد کاربری (کدملی) و رمز عبور (رمز شخصی ثنا) برای ورود به سامانه ثنا را دریافت کند.

ثبت نام غیر حضوری

با مراجعه به سایت ثبت نام الکترونیک (ثنا) و با انجام مراحل زیر بدون نیاز به مراجعه حضوری نسبت به ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری و آنلاین اقدام نمایید.

آموزش ویدیویی ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری ثنا

در ادامه مجددا به صورت نوشتاری به مراحل آن اشاره می کنیم.

  1. ابتدا آدرس سایت سامانه ثبت نام الکترونیک به نشانی sana.adliran.ir را در مرورگر خود وارد کرده و یا اینجا کلیک کنید و در ادامه بر روی گزینه ثبت نام برخط (ثبت نام شخص حقیقی) کلیک نمایید.
  2. پس از ورود به صفحه بعد لازم است که اطلاعات اولیه خود شامل شماره ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی را در کادرهای مشخص شده وارد نموده و سپس دکمه ادامه را بزنید.
  3. سپس شرایط استفاده از سامانه به شما نشان داده میشود، که پس از مطالعه آن برای ادامه دکمه تایید را بزنید.
  4. پس از انجام مراحل فوق، نوبت به درج اطلاعات دقیق‌تر خود به شرح زیر میباشد:

مشخصات شناسنامه ای

اطلاعات تماس (توجه داشته باشید که شماره وارد شده در این قسمت را به درستی وارد نمائید که در آینده برای اطلاع از ابلاغیه های ارسالی به مشکل برنخورید)

اطلاعات مربوط به اقامتگاه خود (محل سکونت یا کار)

میزان تحصیلات و شغل

  1. در ادامه، یک کد به شماره همراه شما ارسال می گردد، که شماره همراه و کد ارسال شده را در کادر معین شده وارد کرده و سپس، گزینه تایید را بزنید.
  2. سپس لازم است که هزینه احراز هویت را بپردازید.

برای این منظور، یکی از کارگزاران را از منوی موجود در تصویر انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه پرداخت هزینه کلیک نموده و پس از ورود به درگاه پرداخت و وارد نمودن اطلاع کارت بانکی خود، هزینه را پرداخت نمائید.

پس از تائید پرداخت، بر روی گزینه شروع احراز هویت غیر حضوری را کلیک نمائید. لازم به ذکر است لازم است این مرحله را با استفاده از تلفن همراه هوشمند انجام دهید. بدین شرح که:

ابتدا در مرحله اول با استفاده از دوربین موبایل یا وب کم لپ تاپ، عکس خود را به گونه ای بگیرید که صورت در نقطه مشخص شده طبق دستور العمل باشد.

در ادامه با لمس صفحه موبایل، امضای الکترونیک خود را وارد کرده و سپس گزینه ثبت و ادامه را بزنید و در مرحله آخر نیز مطابق تصویر زیر، یک عبارت به شما نشان داده می شود که لازم است با کلیلک روی عبارت رکورد ویدئو، آن عبارت را مقابل دوربین عینا تکرار کرده و سپس، گزینه ارسال ویدئو را بزنید.

پس از انجام مراحل فوق پیامکی تحت این عنوان که ثبت نام شما با موفقیت به پایان رسید برای شما ارسال میگردد. پس از دریافت پیامک مذکور نهایتا پس از گذشت 24 ساعت پیامک دیگری برای ارسال رمز شخصی ثنا برای شما ارسال خواهد شد که به منزله تایید نهایی ثبت بوده و با استفاده از آن میتوانید به کلیه سامانه های الکترونیک قضایی دسترسی پیدا کنید.

همچنین لازم به ذکر است که همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم سامانه ثنا به غیر از دسترسی به ابلاغیه ها امکان دسترسی به اطلاعات مربوط به پرونده های درحال رسیدگی یا حتی پرونده‌های مختومه شده را نیز برای طرفین دعوا فراهم آورده است.

مشاهده جزئیات کامل پرونده مزایای فراوانی دارد چراکه در بسیاری از موارد بعضی از نکاتی که در پرونده درج می شود در ابلاغیه ها درج نمی شود و تنها از طریق دسترسی به اطلاعات پرونده می توان از روند کار و خلاصه پرونده اطلاع جامع و کاملی پیدا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *