سوء پیشینه از نظر لغوی به معنای بدی پیشینه یا سابقه است و چنانچه که فردی در گذشته مرتکب جرمی خاص شده باشد، تحت شرایطی که در قانون مجازات اسلامی درج شده است، این امکان وجود دارد که در سابقه فرد یا همان پیشینه کیفری وی درج شده باشد.

به عبارتی دقیق تر زمانی که شخصی مرتکب برخی از جرایم خاص که قانونگذار در قانون از آنها نام برده است بشود و مجازات اصلی آن اعمال گردد؛ در پیشینه و سابقه کیفری وی نیز این مسئله به عنوان نوعی مجازات تبعی تا مدت معینی درج می گردد تا شاید از این طریق بتوان فرد را از تکرار مجدد آن جرم در آینده منصرف نمود.

چرا که همانطور که میدانید از افراد در طول زندگی خود بنا به دلایل مختلفی، گواهی سوپیشینه درخواست میشود، مخصوصا در مواقع استخدام قاعدتا کارفرما و مخصوصا موسسات اجرایی و مراکز دولتی و نظامی و غیره از فرد داوطلب در هنگام گزینش استخدامی این گواهی را درخواست می کنند.

لذا سوالی که معمولا در این رابطه مطرح میشود این است که، آیا در حال حاضر نیز همانند گذشته لازم است برای دریافت این گواهی به صورت حضوری به دفاتر پلیس+10 مراجعه نمود یا خیر؟! به عبارتی بهتر آیا گواهی مذکور از طریق اینترنتی نیز قابل دریافت است یا خیر ؟
که در این نوشته به بررسی این موضوع و همچنین توضیح کامل مراحل دریافت گواهی مذکور می پردازیم.

دریافت گواهی سوءپیشینه

همانطور که پیشتر اشاره گردید گواهی عدم سوء پیشینه در گذشته به درخواست شخص متقاضی از سوی دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی یا دفاتر پلیس + 10 صادر می گردید؛ این در حالیست که در حال حاضر علاوه بر دریافت به روش حضوری، به دلیل جلوگیری از اتلاف وقت، انرژی و هزینه متقاضی، امکان صدور و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه به صورت اینترنتی از طریق مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی (ثنا) نیز امکان پذیر است.
لذا مطابق با آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت به راحتی میتوان نسبت به ثبت و دریافت گواهی مذکور به صورت آنلاین اقدام نمود.

در ادامه بصورت مختصر نیز مراحل دریافت گواهی عدم سوء  پیشینه را بیان می نماییم.

مراحل ثبت و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به صورت اینترنتی

  1. به “سامانه خدمات الکترونیک قضایی” به آدرس adliran.ir وارد شوید و یا اینجا کلیک کنید.
  2. بعد از ورود به صفحه اصلی سایت، مطابق با تصویر زیر از منوی سمت راست صفحه و در قسمت مربوط به اطلاع رسانی، گزینه “ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه” را انتخاب نمایئد.
  3. در این مرحله لازم است کد ملی و رمز شخصی ثنای خود را وارد کرده و سپس بر روی گزینه مرحله بعد کلیک نمائید.

بدیهی است بدون در دست داشتن رمز شخصی ثنا امکان دریافت گواهی سوء پیشینه وجود ندارد؛ لذا چنانچه پیشتر نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام نکرده اید با مراجعه به مقاله ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری سامانه ثنا ابتدا در سامانه مذکور به صورت اینترنتی یا حضوری ثبت نام نموده و پس از دریافت رمز شخصی خود نسبت به دریافت گواهی سوء پیشینه اقدام نمائید.

  1. چنانچه اطلاعات خواسته شده در مرحله قبل (کدملی و رمز شخصی) را به درستی وارد نموده باشید در این هنگام برای شما یک رمز موقت ارسال می شود که بعد از وارد نمودن آن در قسمت مشخص شده بایستی بر روی گزینه ورود کلیک نمائید.
  2. پس از درج صحیح رمز موقت دریافتی در مرحله قبل، در این زمان وارد صفحه کاربری شخصی خودتان خواهید شد؛ برای ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه اینترنتی باید گزینه درخواست جدید را انتخاب نمائید و سپس گزینه بله را انتخاب نمائید.
  3. پس از انجام مراحل فوق، پس از ورود به صفحه بعد در این مرحله با پرداخت هزینه صدور گواهی به مبلغ مشخص شده، میتوانید درخواست خود را با موفقیت ثبت نمائید.

پس از پرداخت هزینه مذکور و ثبت نهایی درخواست یک کد پیگیری نمایش داده میشود.
نهایتا تا 72 ساعت پس از ثبت درخواست؛ گواهی مذکور برای شما ابلاغ میگردد که برای مشاهده و دریافت آن میتوانید به مقاله مشاهده گواهی عدم سوءپیشینه رجوع نمائید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *